Rome

1 juli 2019 - Rome, Italië

20 mei 2019

Rome stond niet op ons verlanglijstje als stad die we moesten zien, maar wel een stad dat als we erbij in de buurt zouden komen we er een kijkje wilden nemen. Nabij het centrum zou een camping zitten. We hebben wederom de slechte wegen getrotseerd en zijn terecht gekomen bij de camping Flaminio. En grote terrassencamping met erg krappe plekjes. De camping stond helemaal vol met voornamelijk campers. Een enkele caravan durfde zich te wagen aan de krappe plekken op de camping.

Voor de meiden hadden we een plekje uitgekozen dichtbij de speeltuin. De speeltuin viel wat tegen, maar ook de bereikbaarheid vanaf onze camper. Het was dan wel het dicht bijzijnde plekje, maar het was een hele klim er naartoe. Voor de meiden niet veilig genoeg om heb er alleen naartoe te laten gaan. Het was allemaal nogal steil. Zo steil dat Isis bij het naar beneden lopen uit de bocht viel en in de omheining terecht kwam. Meteen een bevestiging dat ze hier beter niet alleen naartoe konden gaan.

Het sanitair zag er verzorgd en luxe uit. Voor de meiden weer een aparte badkamer met inloop regendouche en ligbad. Bij het sanitair voor de volwassenen stond er standaard muziek aan. Klinkt altijd gezellig en daarbij wordt je niet geconfronteerd met de geluiden van je buurman of buurvrouw. ;-)

ACFC95A5-7AEE-4F3A-967A-079091B025344B6642D7-B201-428F-BA6E-3CF4E3A1CADC

Verder straalde de camping weinig sfeer uit. Dit was voor ons ook niet belangrijk, omdat ons verblijf alleen maar gekoppeld was aan het bezoek van de stad Rome. We moesten er zelf maar het beste van maken en dat hebben we meteen gedaan met de fijnroverij die Italië te bieden heeft.

7F93341B-52B1-497F-B743-58C464C1236C

Op 21 mei hebben we rustig aan gedaan. Rustig wakker worden, boodschapjes en daarna maar kijken wanneer we Rome in wilden gaan. Sayf kwam op het idee, maar wat eten te gaan halen in de stad en zo namen we onze eerste trip naar Rome. Op de fiets naar het metrostation. De meiden vonden het weer een hele ervaring om met de metro ondergronds te gaan. Het metronetwerk is ook overzichtelijk, omdat er maar twee richtingen zijn. Zodra je de metro uitstapt en bovengronds komt is het weer een hele ervaring. We kwamen uit bij Piazza del Poppolo en dat is meteen prachtig om te zien. De oude bestrating en gebouwen en beelden eromheen. Ook de levendigheid ( en toerisme) geeft een fijne sfeer. Er zijn veel straatartiesten actief op het plein.

Tirza wilde al vrij snel een kerkje bezoeken. De katholieke kerken zien er prachtig uit. Van binnen en van buiten. Daarna zijn we natuurlijk Italiaans ijs gaan halen. Was meteen een rib uit ons lijf en het ijs viel ook tegen. We waren wel een ervaring rijker.

1E33EEBB-F489-432A-90AD-E39EE28D759B

Ook na het ijs rommelden onze magen nog en gingen we opzoek naar een restaurant. Tripadvisor vertelde ons dat er een goed en betaalbaar restaurant dichtbij de Trevifontein moest zijn. Zo konden we meteen de fontein meepakken. De tocht er naartoe was mooi. De oude straten en oude gebouwen  zijn prachtig om te zien. Aangekomen bij de Trevifontein was het toch een deceptie. De fontein is prachtig, maar al die toeristen...je kon over de hoofden lopen. Dat er zoveel mensen tegelijk naar zo'n fontein zitten te kijken doet voor ons meteen afbreuk aan de waarde van de fontein. Voor ons reden om snel wat fotootjes te schieten en door te gaan naar het restaurant. Net om de hoek bij de fontein en erg rustig. Precies waar wij van houden. En het eten was er heerlijk! Echte Italiaanse pizza!

5BDD89B8-CC46-4F93-911A-DFE8B031256EE9815F38-3590-488A-B8FB-FFCB1CFC6700

Op de terugweg hadden Isis en Tirza nog twee winkels in hun hoofd die we waren tegengekomen. De gerstewinkel Mr. Christmas en de Disney Store. Daar moesten we langs. De kerstwinkel was leuk om te zien, maar viel de meiden wat tegen. De Disneywinkel daarentegen was voor onze meiden het walhalla. De en verbazing naar de anderen. De oe's en aaa's vlogen ons om de oren. Ze mochten er alle twee iets uitzoeken. Voor Isis werd het een pop van Rapunzel en voor Tirza een knuffel van Minnie Mouse. Allebei kregen ze van ons een shopper erbij en twee dolgelukkig meisjes verlieten de Disney store.

F34DA035-CF14-45C0-B3AA-6F72925E7B93F4AECEB2-2BC7-4975-B7DC-87D04D7CD000

Onderweg naar de metro viel Tirza al snel in slaap bij Janet op de arm. Isis wist het lopen goed vol te houden. In de metro kon Tirza lekker doorslapen en ook op de fiets ging het slapen door. Aangekomen bij de camping werd Tirza wakker en zo konden we nog met z'n vieren de dag doornemen. Isis ging slapen met Rapunzel en Tirza viel met Minnie Mouse in de armen in slaap. Voordat ze sliep sprak ze Minnie Mouse nog wel toe: ' Ik heb jou in de winkel gekocht en nu met je bij mij. Gaan we samen lekker slapen.'

21 mei 2019

's Ochtends zijn we rustig op gestaan: melkje, theetje, broodje, kopje koffie en uiteraard een Netflix momentje voor de meiden. Rome stond weer op de planning, maar voordat we daar naartoe konden gaan moest er eerst worden getut. Voor Isis en Tirza was dit al een hele activiteit. Na al het getut waren we eindelijk klaar om Rome in te gaan. De toeristische attracties stonden op het programma.

3B68B7AC-935E-4AC6-9005-F52FA1DA86FD

Weer gingen we met de metro. Weer uitgekomen bij Piazza del Poppolo was het een hele belevenis. Tirza en vooral Isis gingen helemaal los op de bellenblaas meneer. Vooral Isis rende het hele plein over en met haar roze jurkje en blonde haren trok ze veel bekijks. Rode wangen had ze van het rennen en de warmte die er toch al was.

92527E21-2464-404B-9D1A-FF17A0417541FB8AF509-97E7-4BCE-9503-5F0505346905

We besloten door te lopen richting de Spaanse trappen. Onderweg zouden we vast een tentje vinden om wat te eten. En die eettentjes zijn er in Rome genoeg. Heerlijke broodjes uitgestald voor de vitrine. Het duurde alleen even voordat we er waren, omdat Tirza had besloten alleen nog achteruit te willen lopen. De broodjes aten we helaas niet op de Spaanse trappen, de trappen zaten al erg vol met andere toeristen en de zon scheen er op, te warm om rustig te zitten. We besloten om de broodjes voor de luxueuse merkwinkels op te eten. Nog even spelen met de fontein voor de trappen en daarna maar de trappen gaan beklimmen. Dat was een goede tocht, maar de meiden hebben het in een keer zonder te mokken uitgelopen. Bovenaan de trappen hadden we mooi uitzicht en vanaf dit punt besloten we naar het Colosseum te lopen. We kwamen door mooie oude straten met prachtige typisch Italiaanse huizen. De oude stenen in de straten maakte het lastig te lopen en de warmte werkte ook aardig tegen. Uiteindelijk besloten we een taxi richting het Colosseum te nemen. Heerlijk in de airco even zitten. Tirza viel meteen in slaap. Bij het Colosseum aangekomen heb ik nog een stuk met een slapende Tirza op de arm gelopen. Het was erg druk bij het Colosseum: veel toeristen en je wordt meteen door gidsen aangesproken dat ze jou wel door het Colosseum wilde leiden, Je moet er nog wel even voor betalen. Wij hebben hier van afgezien, omdat de meiden al erg moe waren...en wij ook. Niet alleen van het lopen, maar vooral van alle indrukken en prikkels die je op doet. Zo'n grote stad maakt op ons nog altijd veel indruk. Bij de meiden iets minder, die gingen tussendoor verstoppertje spelen.

01862183-2C01-49D5-B6E3-9D9BBC548559361DCEA1-2534-4713-9510-8D2632F7F98A F24ABFC6-445F-4B48-A734-83843EB75D2B

Na het Colosseum zijn we een stukje langs het Romeins Forum gelopen, zo konden we die ook afstrepen.

197A07CA-93C8-49D4-AF8F-D45C4217EFA103F68538-0A6A-460E-B38D-3AFA26FC6364

Na het hele stuk gelopen te hebben en de taxirit, kwamen we erachter dat we ook per metro de stad konden verkennen. Vanaf het Colosseum hebben we de metro terug genomen en we merkten dat deze langs alle toeristische trekpleisters een stop heeft. Als we ons daar nou eens eerder in hadden verdiept...

Rome is prachtig, het is mooi om al die oudheden eens in het echt te zien, maar voor ons is het er te druk. Na de stad bezocht te hebben gaan we weer camperwaarde. Bijkomen van alle indrukken van de stad en ons klaarmaken voor de volgende trip, richting Adriatische Kust.

Ciao Roma!

3EAC7CE5-42F3-4757-9AFE-8A25004A6B5F