Monaco en de Cinque Terre

12 juni 2019 - Deiva Marina, Italië

De camper was klaar om weer verder te gaan rijden. Niet alleen de camper was opgeknapt, maar ook wij waren dat. Het idee dat je niet verder kunt gaan, doet wel iets tussen de oren. Gelukkig was dit van korte duur.

Volgende stop: camping La Sfinge in Deiva Marina, maar met kinderen op reis lopen de dingen altijd anders dan gepland.

Kak!

Het rijden ging goed, de tolwegen waren prima. Totdat Isis aangaf dat ze nodig naar de WC moest en dat ophouden niet meer mogelijk was. In kleine paniek (want de nr 2 wil je echt niet uit de kleren vegen) namen we de z.s.m. afslag om bij een parallel weggetje een stop in te lassen. De grote boodschap was gedaan en we konden weer verder rijden. Aan de navigatie zagen we al snel dat er niet zomaar een mogelijkheid was om om te keren. We werden richting Monaco geleid. Omkeren was geen optie. Oké, dan maar naar Monaco...zien we dat ook nog eens én we kunnen een land bijschrijven op onze reis. Helaas bleek Monaco een minder goed plan. Oké, het ziet er mooi uit en er rijden dure wagens, maar de straten...die zijn nauw en stijgend. The Dodge kreeg het er moeilijk mee: geen rijwind en veel kracht moeten leveren. Ook wij kregen het moeilijk, omdat Google ons door erg nauwe straten wilde leiden. Hoe komen we Monaco uit?! Sommige punten hebben we wel drie keer gezien. We hebben uiteindelijk besloten om de plaats aan te houden waar we ook vandaag zijn gekomen, dan maar terug. Dit was onze redding, zo lukte het ons om Monaco uit te komen. Er kon weer rijwind worden gepakt: The Dodge blij, wij blij!

CD3EF07B-596C-48C0-AE38-16C2944BAB69C83A3FD3-A4CE-4BFA-8A6B-943A6D6D84CDD80B8BC7-4FFA-40C9-8B72-DFAB0EBC98C4

Op naar Deiva Marina, onze eerste Italiaanse camping!.

La Sfinge- Deiva Marina

Daar was dan eindelijk de Italiaanse grens. Deze hoopte wij al een aantal dagen geleden te bereiken, nu was het dan gelukt. Janet was als kind al eens in Italië op vakantie geweest. Onze verwachtingen voor het landschap, eten en de mensen waren hoog. De verwachtingen voor de campings waren laag. De weg naar de camping was voor The Dodge wel een beproeving. Korte strakke bochten omhoog en omlaag. De remmen begonnen wat gespannen geurtjes af te geven, de camping was in zicht. La Sfinge: kleine camperplekken, maar een goed sfeertje op de camping. Een paar plakken naast ons zat een Duits gezin met een meisje in de leeftijd tussen Isis en Tirza. Ze hadden meteen leuk contact met spelen. Het sanitair was typisch oud Italiaans, maar dat geeft ook meteen het sfeertje. Alls zag er wat gedateerd, maar netjes uit. Voor ons was dit precies goed. Extra ster voor de camping waren de kittens, Isis en Tirza waren er niet bij weg te slaan.

A0505CEB-D949-47BA-8785-4633F37609B68B9B1CD7-F8F7-40A8-BC15-D01CC05B75A5

Nabij de camping was een supermarktje. Typisch Italiaans, met typisch Italiaanse mensen. Het leek erop alsof dit figuranten waren om de toeristen het gevoel te geven dat ze in het echte Italië terecht waren gekomen. Het was er in ieder geval heerlijk toeristisch je boodschappen doen...tussen de locals.

Cinque Terre

De camping had een gratis pendelbusje naar het metrostation. Vandaar konden we rechtstreeks naar één van de Cinque Terre. Wij zouden wij niet zijn als we de start van de dag rustig aanpakten en later op de dag beslissen om toch maar naar de Cinque Terre te gaan. Voor Isis en Tirza een beleving om met de metro te gaan. Aangekomen bij de Cinque Terre stonden we meteen tussen de toeristen. Het was er nu in het voorseizoen al aardig druk. Van te voren hadden we ons ingelezen en besloten om de twee meest rustige stadjes aan te doen. De start was op Monterosso. We wilde wat extra informatie inwinnen bij het toerisme punt. Voor Tirza en Isis een mooi moment om wat kaartjes te kopen. Tirza stond erop om deze zelf te betalen. Dit deed ze heel serieus met haar eigen geld uit haar eigen tasje. Wat worden kleine meisjes groot.

We hadden meteen trek en nestelde ons op een mooi plekje bij het laatste strandtentje. Voor de meiden speelgelegenheid op het strand en voor ons een tafeltje om heerlijk te genieten. Dit was al een goed begin. Zo konden de meiden hun energie kwijt en konden wij bedenken dat ons plan was voor de rest van het bezoek.

Monterosso is een prachtig stadje. Het aantal toeristen valt hier reuze mee. En richting het midden van het stadje is een mooi speeltuintje, waar de meiden weer helemaal hun gang konden gaan. Om toch nog iets van de omgeving te zien gingen wij om de beurt het stadje in. Zo konden de meiden lekker spelen en konden wij nog de toerist uithangen.

B4D9C8E3-199C-4202-8869-A6A7F77F1FFBD0DB7EFE-15D4-4A89-B77C-505F11C91582DB2414DB-769F-4AEC-94FE-54C39A4356273F3ADC34-E795-4ECE-AFED-581F9B823A74

Van Monterosse namen we de boot naar Vernazza. Met een boottrip zie je de stadjes van een andere kant. Mooi om te zien en een boottrip is ook weer een leuke beleving.

Vernazza was wel even andere koek dan Monterosso. We werden opgewacht door toeristen die de boottaxi naar een stadje verderop wilden nemen. En het waren er wel een aantal...zo"n 100-150 personen. Ook het stadje Vernazza was een stuk drukker, maar ook weer erg mooi om te zien. We hebben er heerlijk Italiaans ijs gegeten: Nutella smaak, verse aardbeien smaak en basilicum smaak. Heerlijk!

636E8EC5-74EF-431A-8697-482A7000B2E1FA77CF93-55B6-4A31-81A9-061D8F9048230A949BDB-4967-4BB1-9D9C-A3FFCCB617BE

Na Vernazza was voor ons allen de koek wel op. We besloten de boot te pakken naar Monterosso en vanuit daar weer de metro naar Deiva Marina. We hadden een geluk met de terugreis: de boot stond op ons te wachten en het was er niet druk. Onder het genot van kerstliedjes met als afsluiter de Soundtrack van de Titanic kwamen we aan wal. Ook op de metro hoefden we niet lang te wachten. Alle vier waren we moe van alle prikkels die 2 van de Cinque Terre ons te bieden had.